maandag 8 september 2008

12 Boeken (deel 1)

Het aandeel Vlaamse boeken in mijn Save from a fire lijstje is altijd nogal beperkt geweest.

De Ontdekking van de Hemel blijkt bij nader inzien de enige te zijn, en dat is al geleden van ergens in de buurt van Y2K.

En toen...

Tirza - Arnon Grunberg *****

Na de 4*-romans Fantoompijn en Blauwe Maandagen kon ik Grunberg niet meer altijd even goed pruimen.
Voor mij waren bv de Asielzoeker en Lof der Zotheid tè literair, tè geprobeerd mooi… ik geraakte er alleszins niet door in vervoering, en kocht zijn volgende zelfs niet meer.

Onlangs stond ik echter in de FNAC voor een stapeltjes 3-voor-de-prijs-van-2-actieboeken, en daartussen lag Gerrit Komrij's door mij al lang begeerde Kakafonie - Encyclopedie van de Stront.
Maar dus ook Tirza, de laatste met prijzen overladen Grunberg, en die werd dus maar mee op't stapeltje gelegd.

De gevoelens van desolaatheid en schizofrenie die hij naar boven brengt zijn afwisselend hilarisch en aangrijpend, en altijd even confronterend.

Prachtige portretten van verknipte (alhoewel?) protagonisten, en een verhaal dat je meesleept vanaf het bizarre begin tot het verrassend einde… lezen!


The Innocent - Harlan Coben ***

Er zijn maar weinig dingen zeker in't leven.
Coben's boeken zijn in sneltreinvaart weglezend en serveren spanning met een fileermesje, Nick Cave is god en Bart de Wever het levende bewijs dat god niet bestaat.

Om er maar enkele te noemen.


Hotel World - Ali Smith

Met de regelmaat van een gedeeltelijke zonsverduistering kom ik een boek tegen waarin ik echt niet voorbij de, voor mij magische, vijftigste bladzijde geraak.


Tales of the City - Amistead Maupin

Blijkbaar zijn er dit jaar veel gedeeltelijke zonsverduisteringen.


How to be good - Nick Hornby ***

Een vrouw is haar man moe, want hij is een continu op alles en tegen iedereen fulminerende etter... , maar ja, er zijn de kinderen, dus ze verdraagt hem wel.
Tot hij zijn goeroe tegenkomt die hem leert Goed te zijn: geld en spullen weggeven, daklozen in huis nemen, en meer van dergelijke dingen die elk apart wel eens door één van ons ééns per jaar in zijn hoofd haalt.
Hornby gaat hiermee tot het uiterste, en alhoewel hij hier niet op zijn best is, en soms iets te beleerderig overkomt, blijft het een mooi boek als tussendoortje.

Slam - Nick Hornby ***

Hornby loodst je binnen in de door koningen angst en twijfel geregeerde wereld van een skate-gekke tienerzoon van een tienermoeder soon to become tienervader.
Spijtig sleept Hornby in mijn achterhoofd rond met het *****-High Fidelity, en komt ie nooit meer in die buurt, of... een auteur wiens boeken altijd de moeite zijn, maar lees ze niet te snel achter elkaar, want zijn fijne stempel is soms wel heel herkenbaar.

Geen opmerkingen: