woensdag 28 november 2007

No More: Mind the Gap

Nieuws van de dag is toch wel het ontslag van die vriendelijk gestemde mevrouw die me er in Londen tot vervelens toe op attent maakte dat ik de Gap moest Minden.

Op haar site had ze immers enkele "alternatieve waarschuwingen" gezet, à la
En ik die dacht dat de Londense metro (en bij uitbreiding de Engelse ambtenarij) een oord van verdraagzaamheid en tolerantie was, in tegenstelling tot onze Gentse en Antwerpse stadscolleges heeft men daar bijvoorbeeld van't geloof afhangende uniformen voor de personeelsleden, concreet: ik ben er metro-bedienden, beveiligings-ambtenares, en douane-mevrouwen tegengekomen mèt hoofddoek, int openbaar, èn op straat, en dat zonder me op een bepaald moment meer of minder bedreigd te voelen.

Nu ik toch bezig ben, onlangs las ik dat men eraan denkt ook in Hasselt te beginnen met het plaatsen van camera's op strategische plaatsen.
Volgens mij zijn ze ook in Londen zo ooit begonnen, maar nu wordt je er overal aan herinnerd dat CCTV is watching you! Ok, je bent gewaarschuwd, en zelfs in vriendelijke geruststellende bewoordingen (het is voor UW veiligheid!), maar toch... ook op de vijfde dag bleef ik me nog uiterst bekeken voelen.

Op die vijfde dag stelde ik trouwens nog enkele andere dingen vast:
Als er voor één keer niet in grote letters op straat geschreven stond dat voetgangers zich best aan de stelregel "LOOK TO THE LEFT", "LOOK TO THE RIGHT" oftewel "LOOK BOTH WAYS" houden (en dit meestal ook nog eens voorzien van een dikke pijl, voor de oriëntatie-minderbedeelden onder ons), betrapte ik me erop dat ik bij groen in paniek in alle vier de wind richtingen begon te kijken en de straat niet over geraakte...

Geen opmerkingen: