donderdag 21 juni 2007

Istanbul - Dag 25 en 26



En inderdaad, de vorige grenscontrole viel inderdaad mee... alles gebeurde terwijl de trein verderreed en elk van de drie storingen duurde maar een paar minuten.

De treinrit van Bulgarije naar Istanbul vertrekt om te beginnen al 1.5 uur te laat (het is dan 21.00)... en om 2.30 in de ochtend begint de miserie: de trein stopt in laatste halte Bulgarije, en blijft staan tot alle paspoorten gecontroleerd zijn.
Wat later vertrekken we weer, voor een rit van een kwartiertje, tot het eerste station in Turkije... de trein stopt, en na een half uur moeten we ineens allemaal uitstappen en in een lange rij (zelfs op dit uur) aanschuiven om een visum te kopen... om daarna in een vergelijkbaar lange rij te moeten aanschuiven om eem stempel op dat visum te krijgen... Iedereen terug op de trein, die blijft stoppen, want nu moeten alle paspoorten natuurlijk ook nog gecontroleerd worden!
Kortom: om 4.45 (dus meer dan twee uur later) zijn alle formaliteiten achterwege en geraak ik natuurlijk niet meer in slaap :-)!

De hostel heeft dit keer mijn bed wel klaarstaan, alleen jammer dat ik pas binnen 1.30 uur binnen mag... lang leve Turkish Coffee!

Ondertussen heb ik twee dagen omzwervingen achter de rug... en Istanbul is vooral groot, groter en grootst, heel divers, veel toeristen... en heel vriendelijke mensen... dacht ik, want iedereen die me aanspreekt om een gesprek aan te knopen blijkt iets later gewoon een verkoper van souvenirs, tapijten, waterpijpen, ... te zijn.

Ik ben blijkbaar ook niet de enige die Istanbul als eindpunt van zijn reis heeft gekozen, des avonds zitten we op het hostel-terras allemaal troost te zoeken bij elkaar (en pot en pint) omdat het de laatste dagen zijn.
Mijn terugvlucht is ook geboekt: zaterdagochtend om 5.30... dat belooft dus een slapeloze nacht te worden, maar ik mag niet klagen... voor de rest zijn het hier vooral Amerikanen en Australiers... waarvan er sommige wel heel rare capriolen uithalen om bv in New York te raken (Istanbul - Rome - Munchen - Londen - New York!).

Vandaag wordt trouwens een historische dag!!
Dirk zet zijn eerste stapjes op Aziatisch grondgebied :-)

Geen opmerkingen: