maandag 25 juni 2007

Istanbul - Dag 27 en 28


Tijdens mijn laatste wandeling door Istanbul zie ik dat een schoenpoetser zijn tas laat vallen en verder wandelt... ik, vriendelijke mens zijnde, loop hem achterna met de tas... hij, vriendelijke mens zijnde, is zo dankbaar dat hij dadelijk aanbiedt mijn schoenen te poetsen... ik, al 28 dagen onderweg zijnde in dezelfde schoenen, neem het aanbod vriendelijk aan... hij, gewiekst zakenman zijnde, roept mij verontwaardigd terug als ik na een geglimlachte "Thank you" in zijn richting verderwandel, want hij verwacht nog 10 lira (+/- 6 euro) van mij voor geleverde diensten... ik, zijn 2 minuten durende poetsbeurt iets minder waardevol inschattend, duw hem 2 lira in de hand en maak me snel uit de voeten...
En zo geraakte ik op de laatste dag toch nog geld kwijt aan een straatventer :-)...

Nog op mijn laatste dag heb ik een eerste inschattingsfout gemaakt wat betreft mensen die ik heb leren kennen... de twee avonden ervoor had ik (oa) zitten praten met de Australische Anna, en zo kwamen we erachter dat we voor de laatste dag hetzelfde programma hadden, dus trokken we er samen op uit...
Jammer genoeg bleek Anna zich overdag de ontpoppen tot de Tourist From Hell: fototoestel en videocamera constant in de aanslag, na een toer heeft ze een half uur lang haar beklag gedaan tegen de arme gids omdat ze vond dat ze geen tijd had gehad om alles te zien, elk dier dat we tegenkwamen bootste ze luidruchtig na om aan te tonen dat ze op een boerderij was opgegroeid... kortom, ik was blij toen ik haar vier uur later kon afschudden en me even afzonderen in één van de weinige kleine parkjes...

Istanbul by night (en zelfs evening) zal voor een volgende keer zijn...
En dat is de schuld van de hostel waar ik hier verblijf: het dakterras heeft een prachtig zicht over de Bosphorus en een groot stuk van Istanbul, er staat een tap die redelijk goedkoop Tuborg vrijlaat, en het zeer goede restaurant ernaast (zelfde uitbaters) levert bestellingen af op het terras zelf... Hetgeen erop neerkomt dat we na onze verfrissende vooravondlijke douche geen enkele van de vier keer nog van het terras zijn afgeraakt :-)

Ik weet niet of ik het ooit vermeld heb, maar een paar weken geleden had Corendon Airlines mijn reeds geboekte terugreis geannuleerd. Een paar dagen geleden had ik dan een nieuwe vlucht geboekt: op zaterdagochtend 5:35 naar Eindhoven. En opnieuw spelen ze het klaar mijn schema overhoop te gooien, en merk ik vrijdagmiddag dat ze de vlucht verplaatst hebben in tijd èn in ruimte: plots vlieg ik terug op zaterdagnamiddag om 14:45, en vlieg ik richting Brussel!

Nu eerlijk gezegd kwam mij dit beter uit, maar de Nederlanders die rond mij aanschoven voor de check-in leken me toch allemaal iets minder tevreden ;-)!!

Geen opmerkingen: