woensdag 20 juni 2007

Sophıa - Dag 23 en 24

Zeven uur des ochtends kom ik aan in Sophia, de hostel waar ik een bed geboekt heb heeft een pick up service waar ik dankbaar gebruik van maak... jammer genoeg hebben ze geen degelijk reservatiesysteem, waardoor ze er te laat zijn achter gekomen dat ze eigenlijk geen bed voor me hebben...

Negen uur des ochtends val ik eindelijk in een bed, met hun hulp ben ik in een Hotel terechtgekomen dat uiteindelijk zelfs goedkoper dan de hostel blijkt te zijn! Enige minpunt: de eigenares spreekt geen woord engels! Maaaarrrr.... ze heeft een groot boek waarin alle zinnen die ze nodig heeft in het Cyrillisch fonetisch zijn opgeschreven. Hetgeen er bv op neerkomt dat ze me uitlegt dat Wanroemwitsjoweronroemisteurtyleva (een kamer met douche op kamer is 30 leva)...
Eens ik die kamer heb vastgelegd komt het er in de praktijk verder op neer dat ik vriendelijk ja knikt als ze me iets uitlegt, en dan gewoon doe wat ik het beste vind, met veel handgebaar maakt ze dan wel duidelijk als ik het verkeerd begrepen heb...

De nachtelijke treinreis viel trouwens best mee... op de grenscontrole om 5 uur in de ochtend na... drie keer gebons op de deur: paspoortcontrole Bosnie, paspoortcontrole Bulgarije, bagagecontrole... (later leer ik trouwens dat dit echt wel meeviel!)

Sophia zelf is gelukkig maar een korte tussenstop, er valt niet veel te beleven, vreemd genoeg is deze stad de eerste waar ik een overvloed aan Westerse winkels als bv McDonalds en Zara tegenkom... en war de rest van Sophia spotgoedkoop is hebben die winkels zelfs relatief Westerse prijzen, terwijl ik hier echt wel het minste toeristen sinds drie weken ben tegengekomen...

Geen opmerkingen: