woensdag 6 juni 2007

Plitvice - Zadar - Dag 10 en 11


's Morgens vroeg opgestaan en de bus in naar Zadar aan de Croatische kust... een reis die de belangrijkste verkeersas van Noord naar Zuid volgt, en ondanks het feit dat dit volgens de borden een autostrade is beschikt elke rijrichting slechts over 1 rijvak, en moet onze chauffeur uitwijken voor onder andere traktors, wielertoeristen, paard en kar, en zie je om de haverklap een oud vrouwtje naast de baan zitten achter een tafeltje met een paar inmaakbokalen (die iets doorzichtig rodig bevatten) en Tupperware-potjes met zelfgemaakte kaas...

In Zadar blijkt er trouwens maar 1 hostel te zijn, op de bus staat er dan ook een hoopje van 6 backpacks zich tegen iedereen te verontschuldigen voor het storen, als plots de chauffeur zich ook begint te verontschuldigen... waarvoor begrijpen we plots als iedereen uitstapt en hij de motorkap opensmijt: motorpanne... 2 kilometer later komt een groepje van 6 zwetende backpackers aan in de hostel... douchen!! En dan tot de constatie komen dat ik met een probleem zit: een propere kleren problemen, en om juister te zijn: het gebrek eraan... en beginner als ik ben heb ik van in't begin al mijn vuile was in 1 zak gestoken, waardoor ik geen enkel T-shirt kan vinden dat niet naar mijn voeten ruikt :-) ... Vandaag loop ik dan ook trots rond in mijn eerste United Colors of Benetton T-shirt (hetgeen de dichtsbijzijnde winkel bleek te zijn).

Op dit moment ben ik het probleem trouwens aan't oplossen in de meest ideale combinatie-winkel die ik tot nu toe ben tegengekomen: een wasserette/internetcafe!

Maar nog even terug naar gisterenavond, toen ik DE definitie van een Babelse spraakverwarring meemaakte na een wandeling van 2u30 naar mijn hostel (yip, nog eens fatsoenlijk verloren gelopen): of hoe zou u het gesprek omschrijven waarbij een enkel Portugees-sprekende Portugees en een enkel een beetje Duits-sprekende Croaat iets aan elkaar uitleggen met als tussenpersonen een een beetje Portugees-sprekende Engelsman en een Engels- en een beetje Duits-sprekende Belg :-) ?

En zo zijn we bij nu aangekomen: woensdagochtend... na een onsmakelijk doch gezellig ontbijtje, waarbij de Duitse Jana en ik hebben zitten keuvelen over de geneugden van zwart brood (hier niet te vinden) en een gewone thuis klaargemaakte maaltijd... een dieet van gebakjes, ijsjes, pizza en andere traditionele reis-maaltijden ben ik na 10 dagen toch serieus moe, daar kunnen zelfs die meestal wel meevallende restaurantjes niet veel aan verhelpen :-)

Uw nog steeds Derrick hetende Dirk in de Balkan

P.S. Als iemand een tip heeft om blaren te "genezen"? Ze is zeer welkom!

P.S.2 Op foto's wordt het waarschijnlijk wachten tot ik terug ben, tenzij iemand mij kan uitleggen hoe ik de foto's op mijn camera gemakkelijk kan verkleinen naar 250Mb (de limiet voor deze blog)??

Geen opmerkingen: