donderdag 7 juni 2007

Zadar - Split - Dag 12


Na het plooien van de vers gewassen kleren de zoveelste meewarige blik van een Croatisch busschauffeur toegeworpen gekregen omdat ik pas op het nippertje mijn bus naar Split had gevonden (verkeerde perron wegens onbegrijpelijke tickets).

Moet wel zeggen dat de busreizen hier toeristische attracties op zich zijn. De trip van door het binnenland van Zagreb naar Zadar was al indrukwekkend met aan beide zijden bijna continu desolate landschappen en in de verte grillige bergketens, en de reis van Zadar naar Split was zo mogelijk nog mooier, met aan de ene zijde opnieuw de landschappen en bergen, en aan de andere kant de kustlijn van de Middelandse zee, waar het ene voor de kust gelegen eiland het andere opvolgt... indrukwekkend

Hetgeen me brengt bij het feit dat het me ondertussen echt wel is opgevallen dat Croatie nog niet echt meegaat met zijn toeristische status... je vind hier bv echt enkel per ongeluk een Engelstalige krant, en in de meeste restaurants is het voor mij nog steeds vogelpik spelen als ik iets bestel...

Ondertussen begint het hele hostelgebeuren me wel te bevallen: vorige nacht heb ik doorgebracht op een klein zolderkamertje, samen met drie Californische studentes en een Parisienne ;-).
Alhoewel was toch wel even schrikken toen we tegen een uur of twaalf thuiskwamen van een terrasje en de vrouw die ik hier bij gebrek aan een beter woord de hospita zal noemen er om de een of andere reden (die ons nog steeds volledig ontgaat) van uitgegaan was dat Estelle (die van Parijs) en ik elkaar al iets langer dan 3 uur kenden en ze voor ons een tweepersoonsbed had opgemaakt :-)...
Gelukkig had ik, goed voorbereid als ik ben, een extra paar lakens bij, probleem opgelost, en vandaag hebben we het allemaal nog eens proberen duidelijk maken aan de zeer vriendelijke, doch eveneens zeer gebrekkig engels sprekende, hospita...

Btw, the name saga continues... ik heet sinds gisteren niet enkel Derrick, maar heb nu ook (dankzij nog steeds dezelfde hospita) een nieuwe achternaam, dus bij deze onderteken ik met

Derrick... Derrick Matthewson...

Geen opmerkingen: